Sayidina Umar r.a, pernah mempertikaikan Hudaibiyah yg menurutnye berat sebelah. Beliau tidak bersetuju jika pengikut Islam yg sudah bhijrah ke madinah kemudian ingin berpatah balik dan mahu melompat semula ke Makkah dibenarkan berbuat demikian. ini tida adil, menurut Sayidina Umar r.a.
Sebaliknya, Rasulullah s.a.w. akur dgn perjanjian itu dan melihatnya dr persepsi berbeza. selain drpd perjanjian hudaibiyah itu sndr pun sudah satu kemengangan buat umat Islam malah syarat yg dilihat tdk adil itu sbnrnya mmberi kesan kbaikan secara trselindung. How?
Pengikut Islam yg melompat semula ke Makkah hakikatnya ialah pmbelot yg jika terus berad di Madinah pasti menyusahkn Rasulullah s.a.w. & para shbt suatu hari nnt. mereka yg berubah hati ini hnya menungu masa utk berpaling tadah apabila tiba masa kritikal & mncabar. Jd, bg Rasulullah s.a.w., ada baiknya mereka dibenarkn mlompat krna itulah cara terbaik utk mnapis mrka yg brmasalah ini drpd terus mnjadi duri dlm dging atau musuh dlm selimut dlm barisan pejuang Islam yg tulen.
manakala pengikut Islam yg tertahan di Makkah akan tetap memprtahankn keislamannya krna hati mrka yg benar2 beriman pasti tdk akan tergugat sekalipun ada persekitaran yg jahiliah. malah pejuang Islam yg sejatia akn sntiasa kreatif & inovatif utk mmperjuangkn agamanya wpun di tengah2 kekangan & halangan yg mnghimpit. Rasulullah s.a.w arif benar ttg hakikat itu. bginda bijak mmbaca hkmah & mmpu mlihat sesuatu yg positif scra trsirat wpun ngtf scra tersurat. Terbukti pengamatan bgnda melangkaui batasa pmikiran Umar al-khattab yg masih knvensional. tdk kalah dgn mngalah.
slps pjnjian hudaibiyah dimeterai, ada pengikut Islam di Makkah yg tekad utk terus bhijrah ke Madinah ttp rasulullah ttap bpegang pd jnji. mrka ttap tdk dbenarkn oleh bginda. lihat btapa teguhnya rasulullah saw bpegang pd jnji wpun tntu sedih & hibanya hati bgnda tpksa 'mnolak' kdtngn umatnya.
sjrah mncatatkn pejuang Islam yg tdk diterima di Madinah ini akhirnya mnjadi klompok pjuang pemisah yg mndiami lokasi trpencil namun tetap mmpertahankn iman sekaligus mnyusahkn pdgang quraisy yg melalui pnmpatan merka.
bbrpa thn kmudiannya, trnyata ksbaran & strategi rsulullah saw mmbuahkn hasil. kafir quraisy mlnggar prjanjian & peperangn demi pprangn pun brlaku. mujur barisan pejuang Islam sudah dbersihkn. jika tdk, msakan trcapai kualiti 313 org tntra Islamyg mmpu mngalahkn 1000 og tntra kafir d perang badar. dan boleh jd bilangn org munafik yg 'minta uzur' dr medan uhud mnjadi lbh ramai. atau konco2 puak munafik mnjdi lbh licik bkrjasama dgn Yahudi madinah utk menikam pejuang Islam dr blkng dlm perang khandak.

Umar belajar dr Rasulullah saw
Umar r.a tntulah individu yg paling mndapat pngajaran dr Rasulullah saw nerusi peristiwa hudaibiyyah. bbrapa tahun slps wafatnya rasulullah saw, dan berlalunya era pmerintahan khalifah Abu Bakar as-siddiq r.a, dan pmrintahn Islam brada di tangnnya, trbukti Umar masih brpegang teguh dgn roh trbiyah yg dterimanya drpd pnjnjain hudaibiyah.
dlm tazkirahnya kpd tntra Islam yg akan brangkat ke medan qadisiyah,parsi, beliau mnegaskan, "aku lbh bmbngkn dosa yg dilakuakn oleh tntra ISLAM sndr drpd kekuatan tntra musuh. hakikatnya,kita dimenangkn atas mrka krna dosa yg mrka lakukan.ttpi sekiranya kita turut brdosa spt mreka, aku khuatir Allah tdk akn mmbntu kita!"
Itulah Umar yg bljar dr Rasulullah saw.
ketika isu politik smkin panas dgn kejadian lompat-melompat, yg sangat mengelirukan ini, apa kata kalau kita istirehat seketika utk bermuhasabah ttg kebijaksanaan seorang pemimpin-Muhammad saw dan kesetiannya pengikut nya bernama Umar r.a. di pihak mana pun anda berada, ambillah IBRAH dr hudaibiyyah!


This entry was posted on 5:35 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: